Розбирання і ремонт шуруповерта своїми руками

У домашнього майстра і господаря в будинку є безліч корисних і зручних інструментів. Одним з них, безсумнівно, є шуруповерт. Його часто використовують для складання меблів, при різних роботах в побуті і на будівельних об’єктах.

Це дуже надійна техніка, але і як будь-який інструмент він іноді ламається. У деяких випадках його можна тимчасово замінити низкоскоростной електродрилем, а саме несправне виріб віднести в сервісний центр. На це може піти не тільки багато часу, але і зайві кошти.

Завжди є варіант зробити ремонт шуруповерта бош своїми руками.

конструкція шуруповерта

Перед ремонтними роботами необхідно вивчити в теорії пристрій шуруповерта Макіта, наприклад.

Моделей цих інструментів на ринку дуже багато, але принцип дії і конструктивні особливості схожі.

Все шурупокрути мають такі вузли:

  • Електродвигун.
  • Редуктор планетарний.
  • Блок живлення.
  • Багатофункціональна кнопка «Пуск».
  • Перемикач реверсний.
  • Регулятор зусиль.

Головним керуючим елементом вважається пускова кнопка. Вона виконує кілька завдань: замикає ланцюг живлення електродвигуна і управляє регулятором оборотів.

Сила і глибина натискання регулюють швидкість обертання шпинделя. Це важливий показник в роботі пристрою. Чим далі натиснута пускова кнопка, тим більше потужність інструменту.

Усередині корпусу розташований електронний регулятор, що складається з ШІМ генератора. Цей елемент розміщений на платі. Уздовж плати пересувається контакт, яким завершується кнопка «Пуск».

Від положення контакту залежить передана величина рівня імпульсу на ключ. Ключем є польовий транзистор. Принцип дії інтуїтивно зрозумілий: чим сильніше натиснута кнопка, тим більше значення імпульсу. Транзистор зі збільшенням імпульсу все більше відкривається і збільшує напругу, що подається на електродвигун.

Електричний двигун являє собою пристрій в циліндричному корпусі. Харчується електродвигун від мережі постійного струму. Найчастіше в шуруповертах застосовуються колекторні однофазні пристрої безперервного струму. Вони прості у виготовленні і надійні.

Мотор складається з:

  • Корпуси.
  • Магнітів.
  • Щіток.
  • Якоря.

Щітки приймають на себе напрямок струму. При зміні полярності напруги, що подається відбувається зміна напрямку обертання мотора – реверс.

За реверс відповідає перемикач. Його зручно використовувати не тільки при закручуванні, а й відкручування гвинтів і шурупів.

Редукторний відділ знижує високі обороти електродвигуна. І передає знижений обертання на вал патрона. Редуктори можуть бути планетарними і класичними. Найбільш поширені планетарні.

Планетарні редуктори складаються з:

  • Кільцевій шестерні.
  • Сонячної шестірні.
  • Воділи.
  • Сателітів.

Водило обертається за рахунок сателітів, які діють за допомогою зубчиків сонячної шестірні. А сама сонячна шестерня працює від вала якоря.

Планетарні редуктори виготовляються з металу або зносостійкого пластика. Зазвичай розраховані на дві швидкості.

Режим першої швидкості використовується при закрутки або розкручування саморізів. На другій швидкості відбувається свердління. Свердлити можна дерево, пластмасу, метал.

Від регулятора зусиль залежить швидкість закручування виробів. Найбільш популярна шістнадцяти ступінчаста градація. Регулюючи її, можна точно визначити актуальну швидкість затягування при роботі з конкретним матеріалом.

Харчується інструмент від габаритних акумуляторів. Напруга, в залежності від моделі, складає від дев’яти до вісімнадцяти вольт.

Основні причини несправностей

Перед діагностикою, лагодженням і розбиранням інструменту потрібно підготувати:

  • Мультиметр.
  • Затискачі.
  • Запасні деталі.
  • Папір наждачний.

Можливі несправності можна розділити на дві глобальні групи: механічні поломки та пошкодження електричної частини.

У більшості випадків несправності характеризуються:

  • Акумулятор перестав виробляти енергію.
  • Зламалася кнопка «Пуск».
  • Перегорів якір.
  • Чути дратівливі скрипи і свист під час обертання патрона.
  • Затискний патрон починає стукати.
  • Не виходить регулювати кількість обертів.
  • Чи не перемикається режим реверсії.
  • Після виключення інструменту двигун продовжує обертання.
  • Після включення відбувається підклинювання.

Після появи ознак несправності потрібне розбирання шуруповерта, його огляд, тестування і ремонт. При уважності й посидючості провести ремонт шуруповерта Интерскол або іншої марки цілком можливо.

Ремонт електричної схеми

Проблеми з електронікою виражаються в неможливості включення інструменту, відмови перемикань реверсного режиму, проблеми при регулюванні кількості оборотів.

При проведенні діагностики електронної частини треба мати певні навички роботи з електричними мережами та схемами. І тоді вдасться полагодити інструмент Хітачі, зубр або будь-який інший.

Якщо інструмент не реагує на кнопку «Пуск», то починають пошук несправностей з акумулятора.

Спочатку акумулятор треба спробувати зарядити в зарядному пристрої. Потім виміряти напругу батарей з допомогою мультиметра. Величина напруги повинна точно збігатися з заявленим номіналом батареї. Якщо показник набагато нижче, то необхідно визначитися який елемент несправний: зарядні пристрої та акумулятори.

Зарядний пристрій теж перевіряється тестером. До клем зарядного пристрою підключається мультиметр і міряється напруга при холостому ході. Величина напруги повинна бути вище на кілька значень (до двох вольт), ніж номінальна напруга, написане на корпусі пристрою. При відсутності напруги однозначно несправний зарядник.

Міняти елементи акумулятора має сенс, якщо в наявності є зайвий непрацюючий акумулятор. Тоді відсутні елементи можна витягнути з нього. Придбання нових елементів необґрунтовано, тому що їх ціна порівнянна з вартістю нового акумулятора.

Для лагодження зарядного пристрою необхідні більш глибокі знання електроніки.

Якщо акумулятори із зарядним пристроєм нормальні, інструмент слід акуратно розібрати.

При розбиранні потрібно запам’ятовувати, як були зібрані деталі, щоб потім правильно їх зібрати.

Правильніше за все перед початком ремонту і діагностики замалювати схему розташування вузлів, контактів, шурупів, пружин.

Візуально оглянути контакти. Чи немає серед них потемніли. При виявленні темних або брудних контактів потрібно їх зачистити наждачним папером. Окрему увагу треба приділити якості пайки.

Від пускової кнопки до клем батареї тягнуться два проводочки. При вставленому акумуляторі міряється напруга входів кнопки. Якщо є напруга, блок живлення виймається і закорочуються входи до батареї. Вимірюється опір на кнопочному вході. Варіант, коли показник опору близький до нуля означає, що кнопка в порядку.

Якщо кнопка працює, значить, проблема в інших вузлах схеми або в щітках. Якщо ж мультиметр показує обрив, то необхідний ремонт кнопки або її заміна. Найчастіше зіпсованої виявляється кнопка, оскільки вона є найбільш активно використовується.

При непрацюючому реверсі порядок дій проходить за аналогічною схемою. Щупи тестера торкаються до входу кнопки і контакту мотора. Після чого рукоятку перемикача призводять в активну дію. Якщо опору немає, то проблема в контактах реверсу. Якщо стрілка приладу відхилиться, то реверс справний.

Ні регулювання обертів, але при цьому електродвигун показує максимальну швидкість? Значить, не працює або кнопка, або регулюючий транзистор.

Якщо після перевірки всієї електричної ланцюга проблеми не виявлені, але шуруповерт не працює, то існує ймовірність, що несправність пов’язана з щітками. Щітки під час інтенсивної роботи інструменту стираються. При зменшенні довжини на сорок відсотків щітки вимагають заміни. Їх можливо припаяти, але припій повинен бути тільки тугоплавкий.

Після усунення перерахованих вище проблем, перевіряється робота пристрою. Якщо працездатність не відновлені, значить, треба перевіряти електродвигун.

діагностика електродвигуна

Для цього двигун від’єднують від кнопки і змиритися величина опору двигуна. Коли прилад «мовчить», значить, стався обрив намотування. Треба міняти двигун або перемотувати обмотку.

Щоб переконатися в працездатності якоря, вимірюють опір на двох поруч стоять пластинах колектора. Необхідно послідовно, по всьому колу продзвонити всі пластини. При знаходженні двох пластин, у яких опір значно вище нуля – якір несправний. Потрібна заміна або ремонт.

Трапляється, що після виключення кнопки, двигун не перестає працювати. Значить, проблема в згорілому електронному гальмі. Необхідно або замінити транзистор на схожий за характеристиками, або придбати і встановити новий вимикач.

Ремонт механічних частин

Крім електричних несправностей, шурупокрути часто мають механічні пошкодження.

Механічний ремонт шуруповерта своїми руками і діагностика цілком можливі в звичайних побутових умовах.

Іноді досить розібрати пристрій, почистити від пилу і бруду, змазати тертьові деталі і інструмент буде продовжувати радувати дбайливого господаря.

Буває, що інструмент при холостих обертах поводиться в штатному режимі, а при навантаженні йде збій або вал патрона просто прокручується.

Часто з’являються незвичайні звуки при включеному інструменті або трещетка. Це говорить про знос підшипників або втулок. Інструмент розбирається і ці деталі оглядаються. Якщо втулка або підшипник мають явно видимі дефекти, то вони вимагають заміни.

Якщо при роботі чути незрозумілий скрегіт або інструмент заклинює, то зламався редуктор.

Види несправностей редуктора:

  • Пошкодження підшипників або втулок.
  • У шестерень стерлися зуби.
  • Викривлення валу.
  • Штифт сателіта деформований.

Якщо погнувся вал редуктора або сильно зносилися підшипники, то це викликає биття патрона.

У деяких моделях інструменту можуть використовуватися підшипники замість мідних втулок.

Під час експлуатації зуби муфт зношуються. Починається прослизання і при деяких режимах обертання не відбувається затягування. Тоді потрібна заміна муфт.

Несправні елементи редуктора ремонту піддаються рідко. Найчастіше замість них ставлять нові або редуктор повністю змінюється.

Ремонт редуктора шуруповерта своїми руками виконати неважко. Необхідне терпіння, акуратність і тоді можна відремонтувати будь несправність приладу.